Tuesday 17 July 2012

ANDAI AKU TAHU INI RAMADHAN TERAKHIR...


Bismillahhirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t


Wahai insan 
renungkanlah engkau akan nasib diri
Wahai qalbu
sedarkah engkau akan gerak  hati
Wahai akal
terfikirkah engkau akan apa yang bakal berlaku???



Andai ini RAMADHAN  KU YG TERAKHIR kali
Buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
Tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
Pabila tiba saat tepat seperti yang dijanjikan ILLAHI
Kematian...adalah sesuatu yang pasti...



Andai ku tahu ini RAMADHAN TERAKHIR
Tentu siangku sibuk berzikir
“a’la bizikrallahi tat mainnal qulub”
Kerna dengan zikir hatiku akan tenang
Biarpown anak tekak ku kering kehausan air
Tentu aku tidak akan jemu melagukan syair
Rindu mendayu...
Merayu ...
Kepada-Nya Tuhanku yang satu



Andai aku tahu ini RAMADHAN TERAKHIR
Tentu solatku dikerjakan di awal waktu
Solat yang dikerjai
Sungguh kusyuk’ dan tawadhuk’
Tubuh, minda dan qalbu...bersatu memperhambakan diri
Mengadap Rabbul Jalil
Menangisi kecurangan janji
innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil a’lamiin”
“sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku, dan matiku...ku serahkan hanya kepada ALLAH Tuhan seru sekelian alam”



Andai aku tahu ini RAMADHAN TERAKHIR
Tidak akan aku persiakan walau sesaat yang berlalu
Setiap masa tak akan dipersia begitu saja
Di setiap kesempatan juga masa yang terluang
Alunan Al-Quran bakal ku dendang...bakal ku syairkan



Andai ku tahu ini RAMADHAN TERAKHIR
Tentu malamku aku sibukkan dengan
Berterawih...
Berqiammualail...
Bertahajjud...
Mengadu...
Merintih...
Meminta belas kasih...
“sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi aku tak sanggup untuk ke neraka-MU”



Oleh itu duhai ILLAHI
Kasihanilah daku hamba-MU yang
Hina
Dhaif
Jahil
Lagi banyak berdosa ini
Menikmati bulan yang dirindui oleh para nabi dan sahabatnya
Moga setiap langkah ku zuhud kepada-MU
Moga aku istiqamah di Ramadhan ini.


Ya ALLAH tidak terbayang bagi ku andai ini ramadhan terakhirku... tidak terbayang bagi ku andai  aku  sedar dari tidur ku dan aku telah berada didalam pusara ku untuk menghadapi soalan2 malaikatmu...tidak terbayang bagi ku andai mati ku dalam aku mensia2kan bulan mulia yang kau kurniakan bagi ku untuk mengumpul seribu bahkan jutaan bekalan untuk duniaMu yang abadi...tidak terbayang bagi ku andai di ramadhan terakhirku,aku sibuk menyediakan persiapan syawal melebihi ramadhan disaat orang lain mengejar malam lailatul qadar-Mu...malam yang lebih baik dari seribu bulan...tidak terbayang bagi ku andai  aku tidak lagi mampoo menatap wajah ibondaku dan bersama2nya meraikan kemenangan orang islam di bulan syawal ...amponkan aku Ya ALLAH...peliharalah aku agar aku manfaatkan nafas ini...nyawa ini di ramadhan ini...Amin Ya RabbalA'lamin.



Renoongan boo-what diriku & kengkawan ^_^
wallahualam

No comments:

Post a Comment