Tuesday 22 May 2012

program mak bapak angkat yg gembira




EPISOD 1 

18 MAY 2012 ( 2 pagi + -)
malam tu aku ase x bez sgt...ade 1 lagi ujian ALLAH a.k.a musibah mnimpa diri...adakah ini petanda dari ALLAH untuk aku yg exited nak pegi program anak angkat ni supaya aku x pegi...mungkin a ku terlalu stress lalu pocong satu2 nye kaum hantu yg aku xley tgk & takowt  , even mase arwah aku mninggal pown aku xpandang sebujur tubuh yg da x bergerak tu dimasokkan ke dalam liang lahad.xtw knape  cite hntu lain aku boleyh layan even malam...tapi pocong...oh no aku say no awal2...

18 MAY 2012 ( 2 pagi + -)
badan menggigil hanya cik ya ade disisi aku ketika tu...nak tipon mak mmg tak   ar kan...mahu mak aku drift dengan honda wave kesayangan die tu mari ganu lalu...(dtg terenganu terus).ape nak buat ni, cik ya xbpe pedulikan aku coz tkejut tgk reaction aku, aku tw die takowt...aku xnak buat die lagi takowt so aku ikowt je ape die cakap...die sowh benti nangis aku benti,die sowh aku bersiap aku bersiap...mungkin kerana aku dalam keadaan kotor(xpyh nak geli2 sgt pasal period...normal smua gurl even mak korang pown ade tyme bendera merah ok...so xpyh nak geli2 hati sgt la ek  huhu) ...lagi la bnde tu suke kacau aku...lagi2 opah aku pernah bgtw...” bende2 mcm ni...takowt sgt xley,berani sgt xley,sedih sgt xley,galok sgt pown xley...” die suke kacau kite kat part2 genting & klimax diri kite...hurmmmm ...nak gi solat ke xnak...cik ya bukan tw aku da bley solat...hurmmm tapi ALLAH tw...da smp bnde tu kacau pown xsedar  diri jugak xtw la kn...so aku solat then alhamdulillah OK. Aku mesej 1 of my project team members incik M.msej itu berbunyik...” xpe ke kite g program ank angkt esok ??? korang x gi...kesian korg wat keje kte g berpoye2 plak...”  then incik M me-reply “...xpe je...”  even pndek jwpannye...fine...after that aku sedap hati sikit...

18 MAY 2012 ( 7 pagi + -)
esok paginye KUL 7... aku da terlewat coz sibuk siapkan soalan interview untuk Majalah IKOn yg insyaALLAh aku join bagi wakil grup uniSZA company aku bekerja part time :  RedLife.kelam kabut aku bersiap dan berlari2 dengan cik Ya ke foyer...tapak kami semua berkumpul menunggu bas.Syukur alhamdulillah bas blom sampai...

18 MAY 2012 ( 10.00 pagi + -)

setibanye bas, kami berasak-asak  mncari port bez dalam bas.Perjalanan hanya mengambil mase lebih kurang 15 minit.Kami disambut org2 Kampung Pecah Rotan di Balai Raya.Kami diarah oleh exco untuk meletakkan barang2 di dalam balai raye.Semua berjalan lancar,kami tidak perlu bergado untuk mncari tempat meletak barang2 sebaliknya exco bertugas yg menyusunnye.Disitu jelas membuktikan mereka sudah membuat persediaan awal dan ke-SISTEMATIk-an kerja mereka.Banner “Program warisan Bangsa” telah tergantung,semua kerusi telah tersusun, PA system dan semua AJK2 kg telah bersedia untuk memulakan majlis perasmian.majoriti daripada kami dibahagikan kepada keluarga angkat masing2 dengan  nisbah majoriti  2 org pelajar  : 1 keluarga...sementara  minoriti pelajar dibahagikan 1 pelajar : 1 keluarga .Pada mulanya aku berasa sedey kerana mendapat keluarga angkat darpada kalangan AJK.Dari luaran aku melihat mak angkat aku amat bergaye dan orang berada  dengan kerongsang juntai2 nye.Aku bersalam dengan muka penuh bahagia walaupun hati berasa sedikit keciwa.lalu aku bermonolog ...”Aku nak keluarga susah...umah xde atap pown xpe...aku betul2 nak merasa suasana kg yg sebenar...tapi xpe la...syukur akma syukur ” ...Semua pelajar bersalaman dan ber-ICE BREAKING dgn EMAK & AyaH angkat masing2.Majlis perasmian tamat dengan majlis simbolik memotong kek.



18 MAY 2012 ( 11.30 pagi + -)
Makanan tengahari diagihkan dan semua bergerak ke rumah keluarga angkat masing2.Rumah angkat aku dekat je...juz melangkah beberapa belas tapak jew dari  balai raya huhu.KUNING!!!...PAPAN!!!!!!Alhamdulillah rumah papan...at least suasana KG itu ade...aku tersengih smpai  ke telinga dek kerna rumah papan 2 tinggkat...da lame aku idamkan kampung halaman serba kg... ingat dulu subjek pendidkan seni mase sekolah rendah...cikgu sowh lukis rumah idaman,org smua lukis uma banglo besar2 aku je lukis uma papan ade air tjun & sungai...aku suka sgt sungai xtw nape.xkesah la uma buruk pown klu dekat ngn sungai aku da hepi.tapi tu la...2,2 kg belah fmili aku xde sungai...ade belah mak pokok pisang belah abah pokok getah...huhu...tapi ok la...belah mak ade sawah padi yg indah lg permai hijau sejuk mate memandang...eh ape melalut cite kg aku plop ni.berrbalik alek kt cite kg pecah rotan,... malangnye...makcik yg aku bersembang mase mjlis perasmian tu kate kt cni xde sungai...agk keciwa sedikit...tp xpe la...ade tali air pown ok what...huhu


18 MAY 2012 ( 12.00 tgahhari + -)

Melangkah je tangga uma MAK(mak angkat : Puan Zaleha)...aku nmpak baby boy...waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...aku terus bersyukur dapat MAK jadi mak angkat aku hehehehe jahat tak??jahat tak??/huhu...BEZnye...ade 3 org baby tw...tomey sgt huhu...tapi sdey je sikit... mula2 dorang xnak ngn orang...dorang nangis...kesedihan melanda diri aku & partner ku cik azza(MC mase mjlis perasmian ^_^)

Demi menggoda baby2 tu dekat ngn aku...macam2 aku buat huhu...tapi tak berjaye...BUT lazly alhamdulillah 2, 2 dok berkepit ngn aku xmo ngn org lain da...cian ke  cik azza...ci azza teringin ak dukung dak AJIM & dak NIA...tapi mereka2 tidak keMAHUan huhu...laz2 aku pujuk ajim bagi cik azza dukung & everybody is happy macam dialog lam game terup tu happy family tuuuu bile menang...”...1 happy family at home...hehe”...


...petang tu dak AKIM tdo...then bile die nangis...ngn mak2...ngn ayh2 ngn achik2(mak sedare) die pujuk dakAJIM x nak...asek nangis je...biase la budak x cukup tido mmg meragam...pengalamn aku jage adik2 & mase jd baby sitter nk makcik aku dulu...laz2 aku pujuk dak AJIM dengan basikal...bagi die senyum...finally terukir senyuman yg chumel lgi encem di bibir dak AJIm...haha...ape agy...dukung arrrr cepat2...saat2 yg aku dok tggu dar tadi hehe...tapi dak AJIM nangis mula...aduhhh sudaaaah...aku dukung jugak acah dak AJIm ngn ayam...die diam...aku pown dukung AJIM  ke halaman rumah...bantal busuk die tak payah cite ar...mmg dok terkepit kat tiak (ketiak) but there’s sumting special bout dak AKIM...ye tak kedekut ngn bntal peluk ye (bahase kite: die) aku nak pegang ye mmg kasi...tapi xley tinggal...aku yg kena peluk plak bntal busuk die hehe...


sweet sgt...tyme tu panas...nk mntak payung mmg tak ar kan...segan coz baru bape minit kenal ngn famili angkat aku tu...so aku pown amek bntal bucuk dak AKIM tu...letak atas pale (kite:kepala) ye...sek baek la AKIM ni dak baek...diam je...huhu...bukan appe...takowt demam plop (kite2 : plak) anak orang huhu...then maen kt  kerusi ape ntah namenye...ala yg standard kt uma kg ade tmpt2 duduk2 dari kayu bawah pokok tu....


18 MAY 2012 ( 1 tghari + -)

mase aku dok ralit maen ngn dak AJIM tengtibe kedengaran sayup2 suara cil lily hahaha...upenye umah famili angkat kak lily kat sebelah je huhu... pokcik umah sebelah panggil makang kepok lekor & buah timun laut...eh silap2 timun cina (bahase kite2= tembikai) huhu 


byk kali aku tersasul panggil timun laut tw...org kG byk ketawakan aku...even aku malu je sikit tapi aku hepi disebabkan khilaf aku tu org kg ketawa dgn gembiranye...aku mampooo wat dowang tersenyummm wahhhhhhhh bahagianye...coz pd mulanye aku terase sedih je sikit coz bile aku sembang famili angkat aku xbape nak paham ape aku cakap & vice versa...aku pong dop pahang setarang ape sek2 ni dok cakak...


(aisyyyy sejak alek ni...asek mk speaking je haha...PREP bahase coz famili angkat ajak dtg uma dorang mula nnti huhu HEAVEN!!!!) 


pas gi uma angkat cik lily...berjalan2 berpegangan tgn ngn dak ajim yg x berbaju hanya berpampers tu smbil angin2 sepoi bahase menepuk tampar pipi aku, cik azza & akim...HEAVEn  sgt2...aku da lame teringin sgt nak dok kt kawasan yg betut2 kg...aku dulu  smpai berangan...


”...klu aku nak kawen nnti aku nk interview dulu calon hubby aku...”...


Kg awak ade sungai x???air terjun???”...klu tanpa teragak-agak die jawap dengan gembiranye... 


“...TAKde...”...ok fine...BUBYE..BYE2...TATA TITI TUTU...cancel kawen hehehe”...


18 MAY 2012 ( 1.30 ptg + -)

cam mengong2 je aku ni...demand sgt...skali dapat uma mak mntua kt tgh utan baru tw...huhu (tapi bez gak...ley gi cari pokok2 utan...binatang2  jungle yg pePeLik... BEZ tw...ley wat rncgn national geographic version bahasa melayu kih3)...ishhhhhhhhhhh tengok...aku da melalot da...


ok berbalik kepada bab “ berjalan2 berpegangan tgn ngn dak ajim yg x berbaju hanya seksi berpampers tu smbil angin2 sepoi bahase menepuk tampar pipi aku, cik azza & akim...”...jalang punye jalang(kite: jalan) terlihat sayup wajah cik muniey melambai2 dari kejauhan hening petang disebalik pokok2 yg tak berapa nak bonsai...hehe...

lalu kami bergegas melangkah menuju ke “ target USER : cik muniey” hehe...lalu kami ber dialog...


”...owh k.muniey yg dicintai...cik muniey disini rupanya...sungguh kecik dunia ini...” haha...cik muniey pown menjawap...”...doh yelah...dok sinii larhhh... aiii munggg ni g jalan sokmo ntah anok sape mu bawok lari nim..”


 ( hancur bahase jiwa bangse aku: arghhhh xpe kowt...nak belajar...takkan menteri pelajaran TERENGGANU & KELANTAN nak saman aku pasal ni kan3??? Haha xpe kowt...dorang tak bace punye blog sengkek aku ni hehe...


smbil kami bergurau senda manje tanpa cik muniey mmbuka pagar kayu umah angkat nye tu...tengtibe ade beberapa anak muda( sek2 uniSZA gop benanye hehe)...sedang menjolok buah mangge dengan gembiranye di pohon tak berape nak bonsai yg ku mention kan tadi telah me-NYENAP-  muke picture kami huhu...ape agyyyyyyyyy posing maut la....

setelah sekian lame...cik muniey yg risau kami mencilok mangge famili angkat nye itu tadi  masih tiada kesedaran sivik mahupun hidayah dari ILLAHI untuk membuka pagar kayu umah angkat nye tadi...aku smpai dok letak dak AKIm atas pagar tu pown ye masih xberase bersalah sehinggalah aku menegur nye secara berhikmah... 


”...xmo jemput ktorang masok ke???? " (berhikmah la sangat kn huhu...) 


akhirnye kesedaran sivik & hidayah ALLAh menular dalam sanubari cik muniey untuk membuka pintu kih3...kami pown masok bagai kambing pulang petang di perkarangan umah angkat cik muniey...sungguh cantik dan bersih TOIlLET umah angkat cik muniey...eh patotnye pokus kt halaman uma dulu...(maap2...coz bende pertama aku terpandang is toilet uma tu...kat lua...sgt tradisional)...haaaaa mula2 (kite2: alek semula)...  


sungguh cantik dan bersih lagi indah permai halaman umah angkat cik muniey...umah yg comei lotey (kite2 : comel sgt2)...umah 2 tingkat x besar x kecik verandanya...kaum2 adam sek2 uniSZA yg aku mention beta (kite :sebentar) tadi sibuk mengait mangge...ingatkn uma dorang...upenye...dowang dtg melawat je...huhu...sakan betui dpt dtg kampung orang ek wahai korang huhu...(aku ni lagi sakan...da 2 umah jalan beraye hehe)...

rezeki bawak dak AKIM kowt...dpt makan FREE lagi hehe...alhamdulillah...ade kepok,timun laut,mangge,kueh cincin ngan air sirap...sonok tol suasana kampung ase damai sangat...petang dok kt verandah...mkn kueh goreng pisang kapel kn ngn teh o’ or milo panas...mmg walllahhhhhhhhhhhh....tapi aku sempat pelahap sikit je hehe...malu la konon...huhu...xde la dak AKIM meragam nak alek la plak...


pujuk gak die... bagi kueh cincin(buah tgn dari k.muniey ) dak AKIM  tengtibe berdialog dgn muke seriousnye     “ x emboh..”  terkejut beruk aku dak AKIM speaking ganu...subhanALLAH kuase ALLAH...budak kecik pown da speaking ekowt parent ye...


betul la istilah “ ” mothertounge” “ ...then aku bagi kuih pong ye kate “ x emboh”...then aku cuba nasib agy...suap buah tembikai...ye emboh hehe...alhamdulillah...laju ye makan...then baru la aku paham sesungguhnye dak AKIM tersangatlah  dahaga...aku pown bagi air...abis segelas minum...lalu aku bedialog pulak  


“...alololo ciang(kite2 : cian) ke AKIm...dahaga...” 
aku ni pown mengong sangat...nape la dari tdi x terpikir budak tu kan baru bangun tido ke-KOMPEM la mengalami  masalah ke-dahaga-an terlampau...

adesss kak ngah...kak ngah...(panggilan Qaseh Nur Aisyah-à anak makcik aku bagi ku)  pas da pulih sembuh dari masalah ke-dahaga-an terlampau sebentar tadi...symptom2 hendak merengek tergambar di wajah suci dak AKIM...ape agy angkat kaki cau ar huhu...tapi bersalam2 ar dulu & bermesra2 manje mntak duwet raye kat pokcik & mokcik huhu  ...


alek cepat sgt...xsempat panas punggung(maap bahase kurang sopan) gi  huhu...  so xsmpt ktorg nak nyanyi tok ayah angkat cik muniey...sporting betul pokcik tu...untung cik muniey...klu da lame kenal dakpe (kite2 : takpe) la jugak...ni bru bape minit ktorang datang beraya beliau mnyuruh azzah cik azzah menyanyi haha...terkejut beruk cik azzah...aku da selamat awal2 coz sibuk melayan akim huhu...klu x mmg da karoake lagu klasik nasional da...” tuai padi antara nampak...esok jgnn layuu layuannnnn...intai kamiiii antara nampakkkk...esok jgn...rindu rinduannnn...teringat zaman muda2 dulu...zaman aku jadi vokalist grup nayid & boria sekolah dulu huhu...(iye2 je lirik lagu ni...xtw la betui ke dok...belasah je huhu...tapi ni antara favorite song aku...lirik lagu cite ape ntah yg nordin ahmad ngn sape ntah gurl tu...) ...


kami pown menuruni tangge yg tidak terlalu tinggi & tidak juga terlalu rendah tu...sedang2 chumel je saiznye dengan hati2 kerana mendukung anak orang...jatuh anak orang naye aku huhu....

18 MAY 2012 ( 2 petang + -)

Sesampai aku di umah mak angkat aku yg x jauh mane tu ha....tersergam indah warne kuning terang heheh....tengtibe nmpk dari kejauhan kakak angkat ku sibuk melayan anak nye dak NIA di tangge...ape lagi...da dpt dak AJIM...tp aku stil xdapat dak NIA...” dopley jadi ni...xpuas hati ni...bakpe susah sgt budak tomey ni nk kt aku...klu anak2 mokcikm aku senang je aku gode...” hati ku bermonolohg kekeeekeekk....


e poyo je ayat skema aku ni ..bermonolog??? ish pelizz la akma......skema sgt...klu incik azali saim mmg sesuai sgt la kn...aku????hurmmmm perlu gelak dulu or pas wat ayat gitu aku kompem ketawa guliing2 dulu til jatoh katil xsedar huhu....



Nak tw cane aku ley dapat dak NIA???? til die asek senyum everytime kami bersua muka???? Jeng ! jeng ! jeng ! rahsia nye ialah................................................................................................................................basoh iyak dak NIA hhehehe...iyak adalah sejenis bahase scientifik  kuno tahun ke berapa masihi aku x bape nak sure...t aku cek...


iyak atau dalam bahase modennye = berak = najis apabila  buang air besar ...huhu....oowh NIA...najis kaw jugak jadi pnyatu hati kite ....heheheeheh...NIA ...NIA...iyak pong iyak laaaa  ....jnji aku da berada dlm hati mu ...chewaaaaaahhhhh poyo je aku ni...ntah2 t aku g sane agy next tyme...NiA x ingat aku da.....mintak2 jgn la gitu kan3...kan nia kan hehe ....


to be continnue...   

    

EPISOD 2
p/s bace tw smbungan episd 2  nnti...
cite pasal sukaneka kampung ...ladang tmbikai...dapur kt lua...bekwoh...gotong royong... kubur: hikmah arwahyarham pak mat mninggal...tali air...& paling bez BONSAI hehe

2 comments: