Wednesday 20 June 2012

SUBHANALLAH...jahilnya aku

ASSALAMMUALAIKUM w.b.t
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM…

Subhanallah...salah satu zikir lazim kite pada-NYA...namun sering saje kite alpa dan abaikan...



SUBHANALLAH33x...ALHAMDULILLAH33x...
ALLAHHUAKBAR33x...adalah sukar bagi kite berbanding mudahnya ABC yg kite ulangi menghafal ketika kecil, berbanding mudahnya I LOVE U yg kite ucap berulang kali pada kekasih hati ...berbanding mudahnya lafaz maaf yg kite lontarkan apabila membuat salah sesama manusia...YA ALLAH amponkan kami hamba2MU yg memudahkan-MU melebihi hal duniawi yang lain...

SUBHANALLAH...terkesima aku...berfikir sejenak tentang kekuasaan ALLAH  yg tidak pernah aku terpikir sebelum ini walaupown aku dibesarkan dengan matapelajaran SAINS disekolah rendah ...matapelajaran FIZIK disekolah menengah...sehinggalah kini aku tidak lagi bergelar pelajar SAINS HAYAT...namun baru kini aku sedari ayat ALLAH ke-40 dalam surah YASSIN  

“ Tidak mungkin bagi matahari mengejar bulan dan malam pun tidak dapat mendahului siang. Masing-masing beredar pada garis edarnya [40] “

Ya ALLAH KAU sangat bijaksana YA ALLAH...hanya KAU yang MAHA BIJAKSANA...tiada lain selain dari-MU...tak mungkin matahari kejar bulan??? MALAM X DAPAT MENDAHULUI SIANG???  

Persoalan tu lantas menari2 berkejar2 didalam kotak fikiran aku...
” aah laaa...mmg dulu cikgu bagitaw bulan ngan matahari tu beredar dalam paksi dia sendiri...masing2 bergerak berputar 24 jam mengelilinggi bumi...tapi kenapa tak pernah pown siang dulu baru malam kan???...padahal boley je kalu matahari menang...matahari berputar laju dari bulan...so matahari menang la...so siang dulu la kan3...” aku bermonolog ”...
                     "...dan telah Kami tetapkan tentang peredaran bagi 
                  bulan,sehingga(setelah ia sampai ke tempat peredaran yang      
                   terakhir)...kembalilah ia seperti bentuk tandan yang tua..."
                                                         [yassin: 39]

Ya ALLAH apa la ko ni akma...kan masing2 ada timing untuk putaran dorang...putaran/saat...sebab tu la ALLAH jadikan dorang tu berputardengan masa2nya sendiri...masing2 x sama...
YA ALLAH...bodohnya aku...KAU sangat pandai YA ALLAH...jahilnya aku x pernah terfikir tentang kebesaran-MU... 

“...aah la...thats why la setiap pusingan bulan...bumi...ada bilangannya...so xde la dorang main aci kejar...klu bulan kalah cane???then esok bulan plak menang...kn celaru jadinya...kite pown kompius mase belajar...mana siang mana malam???




semua yang berlaku dalam hidup kita, semua yang ada didunia...semua ilmu yang kite belajar...semua ilmu yang kononnya orang putih tu pandai...orang putih tu yg kaji...aristotle la albert einstein la itula ini la...padahal semua itu ilmu ALLAH...DIA yang menhidupkan dunia ini...semuanya telah dijelaskan dalam AL-QURAN...dari ilmu matematik...ilmu perubatan mahupown ilmu kimia dan fizik semuanya telah ALLAH ceritakan dalam KALAM-NYA...otak kite yang sempit ...ilmu  agama  baca AL-QURAN...ilmu  dunia bace buku...x taw pasal ilmu akhirat tanya ustaz...x taw ilmu dunia tanya pakcik google...haaa mmg...pandai sgt la pakcik google tu kan...google tu sape cipta??? orang barat a.k.a omputih kan???...itu yang kite agung2kan...puja pujikan...tapi alim ulama' ??? di mane tempat mereka ??? malah ramai golongan mungkar kini  yang mencaci mereka... kita x pernah tw...alim ulama ini 1000x lebih pandai dari golongan barat yg kite sanjung2 tu...nauzubillah baru2 ini ada artikel tentang tokoh kelantan kite...Nik AZiz dihina...Ya ALLAH...sudah nak berakhirkah dunia ini???terlalu banyak tanda2 kiamat telah terjadi di depan mata...tapi kami masih mengabaikannya...


                                                
                                                  OR
  
Betulla sepotong ayat mengatakan...berfikir sejenak itu lebih baik daripada beribadah 1000 tahun...dengan hanya dengan berfikir kejap baru kite sedar akan betapa besarnya ALLAH...TUHAN KITE...ya TUHAN kite...kite yg selalu alpa.kite mampoo berfikir apabila kite ade ilmu...tanpa ilmu xde gunanya hidup...kalau xde ilmu macam mana nk betul2 beramal...ilmu tanpa amal tiada gunanya...begitu jugak sebaliknya...





YA ALLAH AMPONKAN daku...aku mampu berfikir dan risaukan tentang hidup aku... aku mampu berfikir dan risaukan tentang masa depan aku... aku mampu berfikir dan risaukan tentang apa aku  nak jadi dalam idop aku... aku mampu berfikir dan risaukan tentang siapa jodoh aku... aku mampu berfikir dan risaukan tentang ketakutan menjadi andartu... aku mampu berfikir dan risaukan tentang tajuk final project aku untuk sem depan (padahal xterfikir2 pown lagi...da berminggu pikir pown no idea lagi huhu tu la benak da otak...byk sgt makan semut..huhu)... aku mampu berfikir dan risaukan tentang aku hidup sorang dalam dunia ni tanpa kawan... aku mampu berfikir dan risaukan tentang mulut2 manusia yang mencaciku... aku mampu berfikir dan risaukan tentang betapa bencinya manusia dengan sikapku... aku mampu berfikir dan risaukan tentang bagaimana nak menjaga hati manusia...TAPI untuk KAU... aku  tak  mampu berfikir dan risaukan tentang KEBESARAN-MU selama 22 tahun 26 hari aku bernafas 

YA ALLAH...banyak ayat2 MU yang telah KAU turunkan sejak zaman nabi-nabi kami llagi bahkan AL-QURAN itu kitab bagi nabi agung kami Muhammad (saw), kekasih-MU... namun kami hanya membacanya tanpa memahami dan mengkaji maksud disebaliknya...malah mengeluh dan mengadu domba tiada masa...susah nak faham bahasanya...amponkan kami YA ALLAH Ya RAHMAN Ya RAHIM... aku bertaubat pada-MU YA ALLAH...terimalah taubatku





YA  RABB moga banyak lagi khilafku yang dapat KAU lorongkan bagiku...agar aku dapat perbetulkan segalanya sebelum kembali bertemu-MU...amin YA RABBALA’LAMIN

WALLAHUALAM….

 \(^_^)/peringatan boo-what diriku n kengkawan… 


No comments:

Post a Comment